Waarom komt e-mail vanaf mijn website niet aan?

Dit kan komen door 2 oorzaken.

Oorzaak 1: Je stuurt email met een verkeerd (vals) afzenderadres

Voor email zijn tegenwoordig allerlei beveiligingsmechanismen, waar je rekening mee moet houden voor betrouwbare aflevering.

Je kunt bijvoorbeeld nooit email versturen vanuit een gmail adres (of andere provider) als afzender op je website, want dan zal gmail dit zien als vervalsing van het adres. Je stuurt immers de email niet vanuit gmail, maar in je email zeg je dat je dat wel doet.

In contactformulieren kun je opgeven dat het bijvoorbeeld het FROM: adres datgene wordt, wat iemand op de website als adres heeft ingevuld, om gemakkelijk te kunnen replyen. Dit is een foutieve configuratie. Je kunt hetzelfde bewerkstelligen door het REPLY-TO adres daar op in te stellen.

Email vanaf je website moet worden verstuurd vanuit naam van die website, dus het afzenderadres mag enkel iets zijn als ...@jouwdomeinnaam.nl. Dat email adres moet ook echt bestaan.
Ook moet dan een SPF record worden aangemaakt voor het domein: https://support.henselhosting.nl/hc/nl/articles/219404048-SPF-record-aanmaken

De meest betrouwbare aflevering heb je indien je de contactformulieren laat sturen naar een adres op hetzelfde domein (of een domein in dezelfde account), omdat deze dan direct kan worden afgeleverd (dan zit er geen enkele controle tussen).

Laat graag even weten of je daarmee verder kunt. Anders kun je ook een screenshot sturen van de huidige instellingen, dan kijken wij wat het probleem kan zijn.

Oorzaak 2: Je email draait bij een andere provider (bijvoorbeeld Gmail, Office365), maar je hebt email instellingen actief bij ons

Veel mensen gebruiken een andere mailprovider voor hun domein. Dat de e-mail bij ons ook is geconfigureerd is meestal geen probleem, tenzij de e-mail “langs” onze mailserver komt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je een formulier op je website hebt die e-mail verstuurt naar een e-mailadres op dit domein.

Wat er dan gebeurt is dat onze mailserver de e-mail ontvangt, en in plaats van deze aflevert bij de echte (externe) mailserver, hij de e-mail lokaal probeert af te leveren. Dit zal niet lukken, en de e-mail wordt dan gebounced.

De oplossing is om via het control panel www.managedomain.nl de mailaflevering uit te schakelen bij ons. Verwijder alle emailinstellingen (pop boxen, forwards, groepen), en zet onder het tabblad geavanceerd de Aflevering Hoofd Schakelaar uit. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je email extern draait voordat je dit doet.

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.